Huddigs första grävlastarhybrid HUDDIG TIGON utrustas med maskinstyrning från Leica Geosystems

När Huddigs första grävlastarhybrid HUDDIG 1260T kommer ut på marknaden är den utrustad med ett grävsystem från Leica Geosystems. Maskinstyrning från Leica Geosystems kan nu användas på alla Huddigs grävlastare av 1260 modell. Systemen har en gemensam plattform med liknande menyer och arbetsflöden i andra tillämpningar där rapportering sker via molnlösningen Leica ConX.

Huddig News 3840X3200 Leica 3233

– Vi är glada över samarbetet mellan Leica Geosystems och Huddig och den ökade produktivitet som ett grävsystem till HUDDIG-maskiner medför. Vi har i samarbete med Leica utrustat vår första kundlevererade HUDDIG 1260T med maskinstyrning från Leica Geosystems. Detta kommer att öka produktiviteten på maskinen samt öka maskinens precision, säger Daniel Myrgren, marknads- och försäljningschef hos Huddig.

HUDDIG TIGON har utvecklats som ett viktigt bidrag till den gröna omställningen för entreprenadbranschen. Elhybriden går även tystare, har 30% mer kraft och kan köras helt på el eller fossilfritt på HVO 100. Med ett grävsystem kan man även bidra ytterligare till ökad effektivitet och minskad miljöpåverkan.

Huddig har i flera år verkat för att det ska finnas en maskinstyrning för grävlastare då det på många av dagens byggen är en förutsättning för effektivt arbete. Utmaningen med att ta fram ett komplett grävsystem för HUDDIG-maskiner är att inkludera såväl grävaggregatet som lastaren i systemet, likväl som svängbom och elegantfunktionen som vrider grävstickan.

Läs mer om HUDDIG 1260T här

Leica Geosystems grävsystem beställs enbart genom Huddigs återförsäljare eller direkt från Leica Geosystems Sweden.

Befintliga leverantörer har utvecklat olika lösningar och leveransomfång. Jämför de olika systemen för att se vilket som passar din verksamhet bäst.

Huddig AB
Marknads- och försäljningschef