Unicontrol drivande i utvecklingen av grävsystem till grävlastare

Unicontrol Huddig News

Huddig har i flera år verkat för att det ska finnas en maskinstyrning för grävlastare. Unicontrol har spelat en viktig roll i utvecklingen och är först med en lösning som inkluderar gräveleganten. Detta har tidigare varit den stora utmaningen, eftersom eleganten är en axel som enbart återfinns på HUDDIG-maskiner.

– Eftersom behovet är stort och marknaden har efterfrågat ett system för HUDDIG har vi valt att samarbeta med flera leverantörer av maskinstyrning. Många av våra kunder har flera olika maskiner i sin maskinpark och kanske redan har valt ett system som man vill hålla sig till, medan de som kör enbart HUDDIG har andra krav i sin investering. Det faktum att vi samarbetar med olika leverantörer ger våra kunder möjligheten att välja det system som passar bäst för deras behov, säger Daniel Myrgren, marknads- och försäljningschef på Huddig AB.

Företagen som utvecklar maskinstyrning arbetar på skilda sätt och har olika ingångar på plattform och val av lösning.  Utmaningen med att ta fram ett grävsystem till en HUDDIG är att kombinera grävaggregatet och lastaren samt svängbom och elegantfunktionen som vrider grävstickan. Detta ger fler axlar att ta hänsyn till.  I alla lösningar som tagits fram bygger integrationen delvis på Huddigs givare som redan finns att köpa till maskinen i RAIL utförande.

– Vi är mycket glada att Unicontrol har kommit fram med ett system som var leveransklart redan under våren 2021. Unicontrol jobbar aktivt med att driva utvecklingen framåt och det är vi positiva till, avslutar Daniel.

Systemet är tillgängligt via Huddigs återförsäljare, L5 eller Unicontrols återförsäljare.

Befintliga leverantörer har utvecklat olika lösningar och leveransomfång. Jämför de olika systemen för att se vilket som passar din verksamhet bäst.

Huddig AB
Marknads- och försäljningschef